خبرنگاران مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار پایگاه انتقال خون

به گزارش آفتاب صبا، چابهار- خبرنگاران- استان سیستان و بلوچستان به سبب داشتن آمار بالای بیماران تالاسمی و حوادث جاده ای همیشه نیازمند خون است اما از یک طرف بسیاری از شهرستانهای استان از داشتن پایگاه انتقال خون بی بهره اند و از سوی دیگر کاهش اهدا کنندگان خون این استان را با مشکل روبرو نموده است.

خبرنگاران مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار پایگاه انتقال خون

به گزارش خبرنگاران، اهدای خون بخشش حیات دوباره و اهدای زندگی است و می توان با اهدای خون خود بسکمک از بیماران را زندگی دوباره بخشید و این امر خداپسندانه علاوه بر تامین سلامت، اجر و مزد دنیوی و اخروی دارد.

صدها بیمار در چابهار و شهرستانهای همجوار کنارک، دشتکمک، نیکشهر، قصرقند، راسک، فنوج و سرباز احتیاجمند به خون و چشم انتظار سخاوت مردم نیکوکار برای اهدای خون هستند تا با کمک های سخاوتمندانه مسائل آنان رفع گردد.

ادامه دار بودن شیوع بیماری کرونا در کشور از جمله استان سیستان وبلوچستان و چابهار سبب کاهش چشمگیر اهدانمایندگان خون شده و با وجود مصرف بالای خون در چابهار به سبب وجود بیماران تالاسمی متاسفانه انتقال خون و بیمارستان امام علی (ع) چابهار با کمبود شدید خون و فرآورده های خونی روبرو شده اند.

چنانچه سایر استانها و شهرستانها در رفع احتیاج بیماران چابهاری به خون همکاری نمی کردند این شهرستان با مشکل زیادی روبرو می شد، براساس آمار سازمان انتقال خون چابهار مصرف روزانه این شهرستان حدود 45 واحدخون و ذخیره خونی 200 واحدی تنها جوابگوی احتیاج سه تا پنج روز است.

این آمار نشان می دهد که باید پیوسته اهدا خون از سوی مردم نیکوکار ادامه داشته باشد در غیر این صورت جان بسکمک از بیماران به خطر می افتد.

به گفته کادر بهداشت ودرمان و مدیران انتقال خون دستورات و پروتکل های بهداشتی در زمان اهدای خون کاملا رعایت می گردد و هیچ مسئله ای اهدا نمایندگان را تهدید نمی نماید، لذا اهدای خون یک کار بسیار لازم است و مردم باید به این امر مهم و حیاتی توجه ویژه داشته باشند.

سن اهدای خون بین 18 تا 60 سال است و وزن اهدا نماینده باید بالای 50 کیلوگرم باشد و مردان هر سه ماه و بانوان هر چهار ماه می توانند خون اهدا نمایند.

گفتنی است براساس آمار و توصیه های بهداشتی اهدای خون منظم با تنظیم آهن بدن خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد.

هر کودک تالاسمی بطور متوسط هر20 روز یک بار احتیاج به خون پیدا می نماید

مدیر انتقال خون چابهار در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران نجات جان انسانها را یکی از بالاترین خدمات دانست و از امامان آدینه و جماعت، مسوولان ادارات و قشرهای مختلف مردم درخواست کرد سازمان انتقال خون را در این امرخداپسندانه کمک نمایند.

عبدالرزاق صابری اضافه کرد: هر کودک تالاسمی بطور متوسط هر20 روز یک بار احتیاج به خون پیدا می نماید و این بستگی به شدت بیماری دارد. با این اوضاع احتیاج شدید اهدای خون احساس می گردد.

هم اینک اوضاع اهدای خون در چابهار مناسب نیست و روزانه تنها چند نفر مراجعه می نمایند انتقال خون چابهار صبح از ساعت 7 تا 13 پذیرای اهدانمایندگان خون است و از مردم خیر و نیکوکار در خواست می گردد در این شرایط بسیار بحرانی به کمک انتقال خون بشتابند.

وجود ذخیره مناسب خونی در چابهار امری ضروریست و تحقق این امر مشارکت بیش از گذشته مردم نوعدوست را می طلبد.

670 بیمار تالاسمی شهرستان چابهار احتیاجمند فوری خون

مدیر انتقال خون چابهار ادامه داد: 670 بیمار تالاسمی این شهرستان احتیاجمند خون هستند و از مردم عزیز درخواست می گردد در زمینه اهدای خون بصورت جدی ورود نمایند تا مسائل این قشر مرتفع گردد.

صابری بیان نمود: با شیوع ویروس کرونا و به علت ماندن مردم در خانه و تردد کمتر، مراجعه به مراکز اهدای خون کاهش یافته و همین موضوع باعث شده تا در خون رسانی به بچه ها تالاسمی و دیگربیماران دچار مشکل جدی شویم.

وی اضافه کرد: قبل از شیوع کرونا واحدهای سیار انتقال خون به مراکز نظامی مراجعه می کردند اما اکنون به علت جلوگیری ازشیوع ویروس کرونا این مراکز قرنطینه شده اند، از طرفی حمل خون از زاهدان به چابهار قبلا به سهولت بوسیله اتوبوس انجام می شد.

اهدای 2650 واحد خون در چابهار در سالجاری

مدیر پایگاه انتقال خون چابهار ادامه داد: از ابتدای سالجاری تا به امروز 2 هزار و 650 واحد خونگیری صورت گرفته و این در حالیست که هفت هزار و700 واحد خون به بیماران تحویل شده، با این حال کمبود خون را همیشه باید دست به دامان شهرستان ها و استانهای همجوار باشیم که آنها هم اگر داشته باشند می فرستند در غیر اینصورت مسائل بیماران بیشتر می گردد.

وی با بیان اینکه این آمار یک هشدار جدی است که باید به فکر جذب اهدا نماینده بیشتر باشیم و ما نیز همیشه از اهدانمایندگان خون قدردانی می کنیم، اعلام کرد: اهدانمایندگان خون با تشویق دوستان و نزدیکان بطور مستمر به اهدای خون خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: وسایل سازمان انتقال خون یکبار مصرف و کاملا استریل شده است و هیچ نگرانی از انتقال ویروس کرونا و دیگر بیماری ها وجود ندارد.

مدیر انتقال خون چابهار با اشاره به اینکه انتقال خون یکی از حیاتی ترین سازمان هاست گفت: بسیار دردآور است که یک کودک تالاسمی بدون دریافت خون مجددا به روستا برگردد.

وی توضیح داد: اهدای خون برای شخص اهدا نماینده نیز مفید و مؤثر است زیرا این امر سبب فراوری سلول های جدید می گردد.

7 شهرستان همجوار چابهار فاقد پایگاه انتقال خون

مدیر پایگاه انتقال خون چابهار با اشاره به اینکه در سطح استان سیستان وبلوچستان با هزاران بیمار تالاسمی و سایر بیماران احتیاجمند خون فقط در شهرستانهای ایرانشهر، چابهار، سراوان، زابل و زاهدان پایگاه انتقال خون وجود دارد، اعلام کرد: شهرستانهای همجوار چابهار شامل: کنارک، نیکشهر، دشتکمک، سرباز، قصرقند، راسک و فنوج فاقد پایگاه انتقال خون هستند، احتیاج است در تمام مراکز این شهرستانها پایگاه انتقال خون راه اندازی گردد تا بتوان بخشی از مسائل کمبود خون را رفع کرد چون در این مناطق عده زیادی از مردم خواستار اهدای خون هستند ولی کمبود امکانات و نبود پایگاه به مسائل اضافه کرده است.

صابری با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی مناطق همجوار چابهار ماهانه به بیمارستان امام علی (ع) چابهار مراجعه می نمایند و این بیمارستان بیش از 700 هزار نفر را خدمات می دهد، گفت: فقط در شهرستان کنارک 25 هر ماه پایگاه انتقال خون مستقر و اقدام به خونگیری می نماید و در سایر شهرهای یاد شده که فاقد پایگاه انتقال خون هستند، بستگی به هماهنگی شهرستانها و مسوولان دارد تا حضور پیدا کنیم.

استانی با بیشترین بیماران تالاسمی و مصرف بالای خون احتیاجمند همکاری بیشتر مردم خیر و نوعدوست در اهدای خون است و برای این مهم و دسترسی آسان اهدا نمایندگان به پایگاههای انتقال خون ضروریست این پایگاهها در تمامی شهرستانهای 23 گانه این استان دایر و یا مستقر گردد این در حالیست که اکنون تنها پنج شهرستان از پایگاه انتقال خون برخوردارند و از آنجایی که فاصله شهرستان های استان از یکدیگر زیاد است مردم برای اهدای خون باید مسافتی حداقل 150 کیلومتر را طی نمایند.

با این وجود سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان نهایت کوشش خود را برای تامین خون مورداحتیاج استان بکار گرفته و تا به امروز مسئله ای در این زمینه بوجود نیامده است و چنانچه به کمبود خون در استان روبرو گردد از سایر استانها تامین می نماید اما از مردم خیر و نیکوکار استان انتظار است بیش از پیش با اهدای خون خود کمکگر این سازمان در خدمات رسانی به بیماران بویژه بچه ها تالاسمی باشند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1085

به "خبرنگاران مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار پایگاه انتقال خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار پایگاه انتقال خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید