خبرنگاران متحد ترامپ: موفقیت توافق آمریکا و طالبان را زمان ثابت می کند

به گزارش آفتاب صبا، تهران - خبرنگاران - لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی روز شنبه بیان نمود که زمان معین می کند اهداف توافق شده میان آمریکا و طالبان تحقق می یابد یا خیر.

خبرنگاران متحد ترامپ: موفقیت توافق آمریکا و طالبان را زمان ثابت می کند

به گزارش تارنمای خبری نشریه هیل، توافق نامه آمریکا و طالبان روز شنبه (10 اسفند 98) در دوحه قطر به امضای زلمی خلیل زاد کننده ویژه آمریکا و عبدالغنی برادر رئیس هیات طالبان رسید.

گراهام که یکی از نزدیکترین افراد به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و عضو کمیته روابط خارجی سنا است، گفت: شک دارم که طالبان، قانون اساسی افغانستان را بپذیرد و به حقوق اقلیت های مذهبی و زنان احترام بگذارد.

وی افزود: زمان نشان خواهد داد که آیا آشتی در افغانستان با احترام و امنیت انجام خواهد شد، اما پس از بیش از 18 سال جنگ، وقت آن است که در این زمینه تلاش شود.

به موجب توافق اجرا شده، تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان از 12 هزار نظامی در حال حاضر، به 8 هزار و 600 نفر ظرف 135 روز کاهش می یابد. تعداد باقی مانده به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی داعش و القاعده در افغانستان می مانند.

گراهام گفت: کاهش شمار نیروهای آمریکا در افغانستان به حدود 8 هزار و 600 نفر با توجه به شرایط فعلی در این کشور، تضمین شده است.

وی افزود: کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی، مبتنی بر شرایط است و با این فرض انجام می شود که توان نیروهای امنیتی افغانستان برای محافظت از مردم این کشور، سرزمین آمریکا و متحدان ما، کافی است.

توافق نامه آمریکا و طالبان با حضور کنندگان و وزیران خارجه 30 کشور منطقه و جهان و همچنین کننده های ویژه برخی کشورها در امور افغانستان به صورت رسمی امضا شد.

وزیر امورخارجه آمریکا در مراسم امضای این توافق نامه گفت، گروه طالبان تعهد کرده است که رابطه خود را با القاعده و تروریست ها قطع می کنند و ما نیز نظامیان خود را از افغانستان خارج می کنیم.

مایک پمیئو گفت که یک هفته کاهش خشونت در افغانستان طی دو دهه بی سابقه بوده است و اگر طالبان مایل به صلح باشد باید این فرایند را ادامه دهند.

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: اکنون به طالبان ارتباط دارد که قدم بردارند و رابطه خود را با القاعده قطع و با داعش مبارزه کنند و به زنان و مردان افغانستان که طی هفته گذشته از صلح استقبال کردند، نشانه مثبت نشان داده و به کاهش خشونت ادامه دهند.

برادر رییس هیأت طالبان در قطر نیز در مراسم امضای توافق نامه گفت: مذاکرات توافق امارت اسلامی و آمریکا دستاورد بزرگی برای ملت مجاهد افغانستان بود و آن را تبریک می گویم. وی افزود: به توافق نامه پایبند هستیم.

آمریکا و طالبان نزدیک به 2 سال و 11 دور گفت وگو به توافق نهایی رسیدند، هرچند گفت وگوها چند بار به دلیل حملات طالبان بر نظامیان و پایگاه طالبان متوقف شد اما باردیگر از سرگرفته شد.

قرار است در طول 10 روز پس از امضای توافق میان آمریکا و طالبان، گفت وگوهای میان گروه های افغانستانی آغاز شود.

آمریکا با ادعای تامین صلح و رفع خشونت، پس از حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 وارد افغانستان شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 620

به "خبرنگاران متحد ترامپ: موفقیت توافق آمریکا و طالبان را زمان ثابت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران متحد ترامپ: موفقیت توافق آمریکا و طالبان را زمان ثابت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید