کوشش 7 شرکت ایرانی برای فراوری واکسن کرونا

به گزارش آفتاب صبا، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا به امروز حداقل 7 شرکت داخلی با فراوری پلتفروم مورد احتیاج، برای فراوری واکسن اقدام نموده و به مراحل مختلف بالینی رسیده و دو محصول هم مجوز عرضه دریافت نموده اند.

کوشش 7 شرکت ایرانی برای فراوری واکسن کرونا

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فارس، محمد رضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با اشاره به آخرین شرایط کرونا در کشور، گفت:خیز پنجم بی سابقه ترین و شدید ترین حمله ویروسی به کشور بوده است.

وی ادامه داد: در این دوره مصرف داروی رمدیسیور ظرف مدت سه روز 10 برابر افزایش پیدا کرد و مصرف سرم هم افزایش داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به آخرین شرایط فراوری واکسن کرونا در کشور، بیان داشت: از فروردین 99 برنامه ریزی لازم در وزارت بهداشت آغاز شد و زیر ساخت های فراوری واکسن ایجاد شد و تا به امروز حداق 7 شرکت با فراوری پلتفروم مورد احتیاج فراوری واکسن اقدام نموده و به مراحل مختلف بالینی رسیده اند و دو محصول هم مجوز عرضه دریافت نموده اند.

شانه ساز با اشاره به مسئولیت این سازمان در مدیرت فراوری و نظارت بر دارو تجهیزات پزشکی، اضافه نمود:در سال 97 برنامه ریزی برای حمایت از فراوری داخل در این خصوص در قالب تشکیل قرار گاهی در دستور کار وزارت بهداشت نهاده شد و ماحصل این اقدامات این بود که ارزبری ما در مجموع از 4.2 میلیارد به 2.8 دهم میلیارد ظرف سال 99 نسبت به 97 رسید.

وی با اشاره به ارزیری 560 میلیون دلاری کرونا، یادآور شد: ماحصل این سیاست ها این شد که بازار واردات کالا های مشابه داخلی بشدت کوچک شد و فضا را برای فراوری داخل ایجاد کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود ارقام در سامانه تیتک، گفت: براساس این اطلاعات 30 درصد ارزبری واردات در این مدت کاهش پیدا کرد.

شانه ساز با بیان اینکه نتیجه این سیاست ها باعث شد بازار فراوریات داخلی بزرگتر شد، ابراز داشت: 92 درصد باز داخلی فراوریات ما بزرگتر شده و 21 درصد بازار واردات کوچک شد.

وی با اشاره به توجه وزارت بهداشت در حمایت از فراوری کنندگان داخلی، متذکر شد: برخورد با تخلفات و امضا های طلایی صورت گرفت و از اسفند 98 با آغاز کرونا فراوری ماسک از 150 هزار عدد در روز به 45 میلیون عدد در روز در کمتر از 2 ماه رسید.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه نمود: به محض اینکه داروی رمدسیور به اسم دارویی که گفته شد در درمان کرونا موثر است ما سومین کشور فراوری کننده این دارو شدیم؛ ضمن اینکه در فراوری داروی فاویپراویر هم این طور بوده است.

شانه ساز گفت: طبیعی است که اعمال این سیاست ها به منافع عده ای برمی خورد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1400 بروزرسانی: 28 مرداد 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1566

به "کوشش 7 شرکت ایرانی برای فراوری واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش 7 شرکت ایرانی برای فراوری واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید