ترامپ خود را برای مناظره های بعدی با بایدن آماده نموده است

به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: ترامپ خود را برای انجام مناظره های بعدی با بایدن آماده نموده است. سیستم آمریکا نیز انجام این مناظره ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی می پذیرد.

ترامپ خود را برای مناظره های بعدی با بایدن آماده نموده است

دکتر مهدی مطهرنیا در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ابتلا ترامپ به کرونا مانند مبتلا شدن مسئولان سایر کشورها به این بیماری امری طبیعی است، اظهار کرد: ترامپ چندان به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند نبود. او در مراکز گوناگون عمومی شرکت می کرد و در اوایل شیوع کرونا اعتقادی به استفاده از ماسک نداشت و حتی هنوز هم نسبت به آن نوعی رویکرد منفی روانی را از خود نشان می دهد؛ لذا ابتلای او به این بیماری قابل پیش بینی بود و موضوعی شگفت انگیز محسوب نمی گردد.

وی با اشاره به ابتلای رهبران بسیاری از کشورهای دیگر که اتفاقا در زمینه کنترل کرونا در کشور خود بسیار هم پیروز بودند، گفت: آنان نیز به سرعت و با توجه به درمانی که به واسطه شخصیت آنان صورت می گرفت، توانستند بهبود یابند؛ کما اینکه در ایران نیز چندین تن از مسئولان به این بیماری دچار شدند و در نهایت بهبود یافته و البته بعضی از آنان نیز فوت کردند.

این استاد دانشگاه بیان نمود: بخش هایی از جامعه آمریکا رویکردی که ترامپ در پیش از ابتلا به کرونا داشت و در مراکز عمومی حاضر می شد را ناشی از کوشش وی برای انجام ماموریت های خود در مقام ریاست جمهوری ارزیابی می نمایند؛ در حالی که عده ای دیگر بر این تاکید دارند که ترامپ با این کار، قوانین مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی را رعایت ننموده است.

مطهرنیا با اشاره به اینکه در آمریکا رئیس جمهور، رهبر دولت فدرال است، توضیح داد: حضور رئیس جمهور در آمریکا از این جهت که می تواند تصمیم گیر نهایی در دولت فدرال باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است و این اهمیت به گونه ای است که اگر رئیس جمهور نتواند کار خود را انجام دهد، به سرعت باید اختیاراتش را به معاون خویش واگذار کند و اگر معاون نیز نتواند این مسئولیت را به عهده گیرد، بر اساس قانون آمریکا قدرت به رئیس مجلس نمایندگان این کشور منتقل خواهد شد و حتی اگر او هم به دلایلی این مسئولیت را قبول نکند، وزیر امور خارجه و کنگره آمریکا در خصوص جانشین مناسب تصمیم گیری می نمایند.

وی اضافه کرد: چنین رده بندی مورد توجه قوانین آمریکا بوده اما در نهایت حضور خود رئیس جمهور به عنوان سمبل قدرت در کاخ سفید برای آمریکایی ها بااهمیت است؛ لذا ترامپ با وجود ابتلا به کرونا، به سرعت در محل کارش حاضر شد و از طرف دیگر زمینه را برای حرکت تبلیغاتی خود و شرکت در مناظرات فراهم ساخت. او می کوشد شرایط را به سرعت به زمان قبل از اعلام خبر بیماری اش بازگرداند.

این استاد دانشگاه بیان نمود: تمام مردم آمریکا، حتی آنانی که با ترامپ مخالفت دارند، او را رئیس جمهور مستقر این کشور می دانند و بخش هایی از مردم آمریکا با ترامپ به عنوان رئیس دولت فدرال این کشور، نوعی همگرایی دارند که این به نفع ترامپ است.

مطهرنیا ادامه داد: ضمن اینکه در صورت موثر واقع شدن داروهای مورد استفاده در درمان ترامپ و همسرش که قبلا نیز پزشکان آمریکایی آزمایشات بسیاری روی این داروها انجام داده اند، رونمایی از دارویی که در راستا درمان رئیس جمهور ایالات متحده به دست آمده است، می تواند آرای بخش زیادی از مردم این کشور نسبت به ترامپ را جلب کند؛ در حالی که این داروها قبلا و پیش از ابتلای ترامپ به وسیله آزمایشات گوناگون به دست آمده است.

وی همچنین به تنگاتنگ بودن رقابت میان بایدن و ترامپ اشاره نمود و اضافه کرد: به خصوص در خصوص ایالاتی که افت و خیز آرا دارد و رای نهایی آن بیشتر به رای الکترال بستگی دارد، می توان گفت اینکه ترامپ با وجود بیماری و قرنطینه شدن در کاخ سفید، همچنان در حال پرداختن به امور کشور خود است، نگاه هایی مثبت از جانب مردم آمریکا را به او جلب می نماید.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در رابطه با آینده انتخابات آمریکا چهار سناریوی مختلف را طرح کرد و گفت: اولین سناریو تعویق انتخابات است که رخ دادن این مورد در ایالات متحده بسیار مشکل است. از اولین انتخابات ریاست جمهوری اجرا شده در آمریکا تا همین حالا، هرگز انتخابات به تعویق نیفتاده و در هر دوره، این انتخابات در اولین سه شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر اجرا شده است.

مطهرنیا اضافه کرد: اگرچه در شرق و غرب ایالات متحده به دلیل پهناور بودن این کشور، حدود 7 تا 10 روز قبل و بعد از تاریخ رسمی نیز انتخابات انجام می گردد اما از نظر سمبلیک روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اولین سه شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر است؛ لذا امکان ندارد تاریخ این انتخابات به تعویق بیفتد و سال جاری نیز در روز 13 آبان، برابر با سوم نوامبر انجام خواهد گرفت و اگر این تعویق رخ دهد، یک شگفتی خواهد بود.

وی دومین سناریو احتمالی در خصوص انتخابات پیش روی آمریکا را سناریوی تحویل دانست و اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانند هر کشور دیگری با نظام دموکراسی، رئیس جمهور مستقر در صورت شکست، به صورت کاملا مسالمت آمیز قدرت را تحویل رئیس جمهور منتخب می دهد و یا رقیب او استقرار مجدد رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید را می پذیرد.

این استاد دانشگاه به موضوع تعلیق به عنوان سومین سناریوی محتمل در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره و گفت: این یعنی انتخابات به گونه ای درگیر مناقشات رقبای انتخاباتی و عدم پذیرش از دو طرف رقابت قرار گرفته و قضاوت در این خصوص به شکل قانونی صورت می گیرد؛ کما اینکه چنین چیزی در تاریخ سیاسی آمریکا سابقه هم دارد.

مطهرنیا ادامه داد: سناریوی چهارم ترکیبی از این سه سناریو است؛ یعنی انتخابات به صورتی رخ بدهد که تقلب هایی در آن انجام گردد. چنان که اکنون در بعضی از ایالات رای گیری پستی، همان طور که ترامپ نیز گفته بود، تقلب دانسته شده است. در این صورت طبیعتا می توانیم بگوییم انتخابات دچار نوعی اصطکاک بین دو سوی رقابت خواهد شد. هر دو کاندیدا نخواهند پذیرفت ولی فرایند عادی حرکت به سوی پذیرش پیروزی یکی از طرفین، به وسیله مراجع قانونی موجود در آمریکا بدون تنش شدید میان مردم انجام خواهد گرفت و در بیستم ژانویه رئیس جمهور منتخب مستقر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ترامپ خود را برای انجام مناظره های بعدی با بایدن آماده نموده، گفت: سیستم آمریکا نیز انجام این مناظره ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی می پذیرد. مناظره اول نیز اگرچه در نگاه اول به نفع بایدن بود و او توانست با جهت گیری های شدید خود نسبت به ترامپ پیروز باشد اما جملاتی که او به کار برد مانند هنگامی که رئیس جمهور آمریکا را دلقک خواند یا جمله خفه شو مرد را خطاب به او گفت، موجب شد بخش هایی از مردم آمریکا رویکرد بایدن را علی رغم چندین دهه تجربه سیاسی او، نادرست بدانند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید نمود: هرچند بخشی از مردم آمریکا نسبت به عملکرد ترامپ انتقاد دارند اما با توجه به جایگاهی که او به عنوان رئیس جمهور مستقر دارد، بیان چنین جملاتی از طرف بایدن در درازمدت می تواند به ضدتبلیغ برای او تبدیل گردد و ظاهرا کمپین انتخاباتی بایدن این را متوجه شده است و او در هنگام بیمار شدن ترامپ سعی کرد تا برای جبران این موضوع، حملات خود را نسبت به ترامپ متوقف کند.

مطهرنیا ضمن بیان اینکه در هفته منتهی به انتخابات سوم نوامبر آمریکا، جبهه گیری های ترامپ و بایدن و نتایج نظرسنجی های مردمی تعیین تر خواهد بود، گفت: به عنوان مثال اکنون در ایالت فلوریدا که یکی از آوردگاه های انتخاباتی است، گاردین بر اساس آخرین نظرسنجی خود گفت که ترامپ در حال پیشی دریافت از بایدن است و در مجموع فاصله ای که ترامپ با بایدن پیدا نموده بود، در حال کاهش است.

وی توضیح داد: از طرفی دیگر اگر بیماری ترامپ او را از صحنه رقابت در انتخابات خارج کند، ممکن است حزب جمهوری خواه افرادی مانند مایک پنس یا مایک پمپئو را جایگزین او نمایند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات جایگزین شدن نیروهای جدید یک اصل اساسی حزبی است، بیان نمود: در آمریکا احزاب بسیار حرفه ای عمل می نمایند و در اندیشکده ها و پژوهشکده های گوناگون، جایگزین هایی در درون احزاب پرورش یافته اند. در ایالات متحده حزب بسیار تخصصی است و در چارچوب مفهومی و محتوایی تشکیل احزاب شکل می گیرد؛ لذا می تواند جایگزین هایی را برای اعضای خود در نظر بگیرد.

مطهرنیا اضافه کرد: نمی توان گفت در صورت بیمار شدن اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ و جایگزین شدن آنان با افرادی دیگر، ضربه ای به کمپین ترامپ وارد نمی گردد اما در عین حال به خاطر ابتلا چند نفر از اعضای کمپین او به کرونا کارها تعطیل نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1055

به "ترامپ خود را برای مناظره های بعدی با بایدن آماده نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ خود را برای مناظره های بعدی با بایدن آماده نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید