احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد

به گزارش آفتاب صبا، باوجود گذشت 93 روز از افتتاح کارخانه قند سلیمان دورود در هفته دولت به دلیل عدم تأمین مواد اولیه این کارخانه تعطیل و کارگران آن از کار بیکار شدند.

احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد

به گزارش ،کارخانه قند سلیمان دورود در تیرماه 98 تأسیس شد و 5 شهریورماه 98 در چهارمین روز از هفته دولت با ظرفیت اسمی 400 تن به بهره برداری رسید. این کارخانه با سرمایه گذاری 3 میلیارد تومانی فعالیت خود را با اشتغال 20 نفر توسط بخش خصوصی آغاز کرد و در مدت یک سال ساخته شده است.

پس از بهره برداری طرح کارخانه قند سلیمان در هفته دولت، مسائل این کارخانه از جمله تأمین مواد اولیه (شکر) آغاز شده که این موضوع کارخانه را با مسائلی روبه رو ساخته است.

تشدید مشکل تأمین مواد اولیه به حدی رسید که مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود تصمیم به تعطیلی رسمی این کارخانه گرفته و اکنون 2 روز است که این کارخانه تعطیل شده است. به همین دلیل به سراغ مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود رفتیم که بفهمیم ماجرا از چه قرار است.

سلیمان طیوری در این رابطه گفت: این کارخانه برای ظرفیت روزانه 10 تن در روز و 10 تن در شب طراحی شده که خطوط آن را نیز خودم طراحی نموده ام. مسئولان صنعت معدن و تجارت خودشان تأیید کردند که این کارخانه با ظرفیت سالانه 5000 تن یعنی تقریباً ماهی 400 تن شکر را باید تبدیل به قند کند.

او با بیان اینکه متأسفانه از زمان تأسیس کارخانه قند سلیمان دورود که تقریباً چند ماه می گذرد، فقط 90 تن شکر را دریافت نموده ام، اضافه کرد: واقعاً پروسه اداری بسیار سخت و پیگیری های مکرر به اینجا رسیده که واقعاً سهمیه من را به 5 تن در روز کاهش دادند؛ یعنی من اکنون 5 تن سهمیه دارم می گیرم.

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر اینکه کارخانه قند سلیمان تعطیل می گردد، در فضای مجازی مطرح شده آیا واقعیت دارد، گفت: بله از 2 روز پیش به دلیل نبود مواد اولیه شکر مجبور به تعطیلی کارخانه قند سلیمان در دورود شدم که این کارخانه اکنون تعطیل است.

او با بیان اینکه علت اصلی تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود همکاری نکردن مسئولان با این کارخانه است گفت: به ما سهمیه شکر نمی دهند و در حد تناژ پائین شکر می دهند در حد 4 تا 5 تن هم کفاف کارخانه ما را نمی دهد آن ها شکر را 5 تن، 5 تن می دهند؛ یعنی هر موقعِ شکر را بیاوریم همان لحظه می فروشیم، چون خط فراوری ما بر اساس 10 تن طراحی نموده ایم.

طیوری گفت: قبل از اینکه کارخانه قند سلیمان در شهرستان دورود تعطیل گردد به صورت مستقیم 20 نفر و به صورت غیرمستقیم 15 نفر در این کارخانه کار می کردند. ما شکر کارخانه قند لرستان را می گیریم و آن را تبدیل به قند می کنیم که متأسفانه شکر آن ها در بازار آزاد یا هر جا فروختند و شکر دیگر اکنون موجود نیست. از استان های دیگر باید شکر بگیریم.

او توضیح داد: شخصاً 2 بار برای تأمین شکر کارخانه قند سلیمان دورود به همدان سفر کردم تا پروانه بهره برداری من را نگاه کردند گفتند مربوط به لرستان است ما به شما شکر نمی دهیم بروید. دوباره به کارخانه قند لرستان رفتیم گفتند شکری نداریم به شما بدهیم در صورتی که 12000 تن شکر فراوری نموده ایم. الان تنها یک کیسه شاید در کارخانه قند سلیمان شکر موجود باشد.

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود اعلام کرد: 3 آذرماه 98 به مسئولان نامه نوشتم و به ادارات اعلام نموده ام که اگر شکر به این کارخانه نرسد کارخانه قند سلیمان دورود را تعطیل می کنم و شکر از این بیشتر ندارم. گفتم پیگیر باشید کارخانه قند لرستان شکرش را به ما نمی فروشد ما مشکل پیدا می کنیم اصلاً اهمیت ندادند. برای ما صرف نمی کند؛ سهمیه شکر کارخانه قند سلیمان را افزایش دهند.

او گفت: زمان فریبا بهاری سرپرست سابق فرمانداری دورود همان موقع من زیاد بهانه ای برای تعطیلی این کارخانه نداشتم، چون شکر در کشور نبود و کم بود کارخانه تازه تأسیس شده بود از این طرف و آن طرف با پیگیری وی شکر را گرفتیم و تاکنون کار کردیم.

طیوری اضافه کرد: شهریورماه که چغندر به کارخانه قند لرستان در چالانچولان دورود رسید نامه ای به مدیرعامل این کارخانه نوشتم که پروانه بهره برداری کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود 400 تن شکر است حداقل 200 تن شکر را به ما بدهند تا کارخانه ما منظم کار کند نه اینکه یک روز بخوابد و کار نکند آن ها نامه به تهران فرستادند، اما تهران هیچ پاسخی به ما نداد. شکر را 5 تن، 10 تن و 15 تن و ... در این 2 تا 3 ماهه از شهریورماه تاکنون همین تناژ به ما دادند.

او گفت: 90 تن شکر به من دادند واقعاً این چند ماه زجر کشیدم. کارخانه روزی 10 تن باید کار کند اگر هم شکر باشد شب هم کارخانه قند سلیمان دورود با 2 نوبت با کارگر بیشتر می تواند کار کند. تیرماه 98 پروانه بهره برداری این کارخانه را گرفتم و آن را هفته دولت افتتاح کردم 2 روز است که کارخانه تعطیل شده، چند نفر از کارگر ها زنگ زدند و می گویند حقوق ما را بدهید. نمی گردد که 20 نفر کارگر من علاف 5 تن شکر شوند به جز هزینه و استهلاک دستگاه چیزی برای ما در این کارخانه عایدی ندارد.

مدیرکارخانه قند سلیمان شهرستان دورود با بیان اینکه کارخانه قند سلیمان دورود از لحاظ فنی و مکانیکی دستگاه آماده است و هیچ مسئله ای ندارد گفت: همه دستگاه های کارخانه را خودم نصب نموده ام و نیازی به کسی ندارم که بیاید و برایم کاری انجام دهد نیازم شکر بود که متأسفانه این چند ماه مسئولیتش به دست مسئولان شهرستان و استان افتاد که البته بی خیال هستند و وقتی نامه را برایشان بردم گفتند پیگیر می شویم.

او خطاب به مسئولان استان لرستان و شهرستان دورود توضیح داد: از 3 آذر 98 ماه تاکنون چه پیگیری برای کارخانه قند سلیمان انجام دادید. چقدر شکر برای من گرفتند و آوردید؟ حداقل باید 100 تن شکر در انبارمان باشد که فقط 10 روز تأمین گردد و وقفه در فراوری نیفتد.

طیوری با بیان اینکه کارخانه قند لرستان شکر دارد، ولی باید به جا های بدهد که عوایدی خوبی گیرشان بیاید و کارخانه سلیمان سوددهی برای آن ها ندارد گفت: متأسفانه مواد اولیه ما 100 درصد شکر است یعنی 100 درصد شکر باید باشد که قند در کارخانه قند سلیمان دورود فراوری گردد. در صورت افزایش سهمیه شکر این کارخانه مجدد راه اندازی می گردد.

او اضافه کرد: کارخانه های قند که در استان همدان، اصفهان، کرمانشاه و ... وجود دارند سهمیه شکر آن ها که 400 تن است 2 تا 200 تن شکر به آن ها داده می گردد و خیالشان راحت است.

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود گفت: 2 کارخانه تعطیل بود ما آن ها را قبل از عید راه انداختیم الان 2 تا 15 نفر آنجا کار می نمایند این 2 کارخانه سمت ملایر هستند. کارخانه قند جام الان 400 تن شکر گرفتند که استان همدان همکاری کرد. من 4 نفر از بچه های دورود به سمت همدان برای کار فرستادم و آمدم اشتغال برای همشهریان دورودی درست کنم که متأسفانه جلومان سنگ می اندازند.

از این رو باهدف پیگیری موضوع تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود به سراغ مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود رفتیم.

محمد صحرایی مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود در این رابطه با اشاره به اینکه کارخانه قند سلیمان دورود در هفته دولت با هماهنگی این اداره افتتاح شده گفت: مدیر این کارخانه یکی از کارفرمایانی است که هیچ گونه تسهیلاتی از دولت نگرفته و با سرمایه شخصی خود آغاز کرد.

او گفت: مدیر کارخانه قند سلیمان دورود 3 بار به بنده مشکل عدم تأمین مواد اولیه را گفتند و در جلسه ای که معاون سیاسی، امنیتی استانداری لرستان هم حضور داشتند قضیه تأمین شکر خود را مطرح نمود. این قضیه باید به وسیله سازمان صمت پیگیری گردد.

مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود مشکل اصلی کارخانه قند سلیمان دورود را عدم تأمین مواد اولیه دانست و توضیح داد: موافق تعطیلی کارخانه قند سلیمان در شهرستان دورود نیستم و شدیداً مخالف تعطیلی این کارخانه هستم. مدیر این کارخانه نگرانی های خودش را در ارتباط با بحث کمبود شکر اعلام نموده و ما هم گفتیم در این راستا شما با ما مکاتبه کنید تا برایتان پیگیری کنیم.

او گفت: هنوز مکاتبه ای در راستا تعطیل شدن کارخانه قند سلیمان دورود به ما ابلاغ نشده؛ رئیس این کارخانه جز سرمایه گذاران توانمند شهرستان دورود است، دولت هیچ یاریی به این کارفرما ننموده و خودش حدود 3 میلیارد تومان برای احداث این کارخانه هزینه نموده است.

صحرایی ضمن حمایت از سرمایه گذاران در شهرستان دورود گفت: مسئولان باید از سرمایه گذاران حمایت نمایند. به عنوان مسئول اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود این شهرستان نگران تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود برای همواره هستم.

مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود اضافه کرد: با توجه به شرایط بیکاری که در این شهرستان وجود دارد این تعداد کارگر هم اگر بیکار شوند واقعاً نگران نماینده است. توقع ما این است که مسئولان استان لرستان و شهرستان دورود در بحث تأمین مواد اولیه به این کارخانه یاری نمایند.

او با اشاره به اینکه قطعاً تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود سبب تشدید بیکاری در این شهرستان می گردد گفت: علیرضا لرستانی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت دورود باید سهمیه شکر کارخانه قند سلیمان را پیگیری کند و اگر سهمیه شکر کافی به این کارخانه داده نگردد ممکن است به تعطیلی 100 درصدی برای همواره منجر گردد.

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود با نوشتن نامه ای خطاب به مدیرعامل کارخانه قند لرستان در رابطه با عدم تأمین مواد اولیه جهت فراوری قند در 3 آذرماه 98 گفت که متن این نامه به توضیح زیر است:

با سلام و احتراماً؛ در راستای فراوری روزانه با یک نوبت کاری و 20 نفر شاغل در این مجموعه جهت تأمین مواد اولیه با توجه به پیگیری های مدام و حضور در کارخانه قند لرستان در چند ماه اخیر و نامه های ارسالی از طرف صنعت معدن و تجارت و همچنین درخواست های مکرر این جانب بر اساس پروانه بهره برداری که ماهانه حداقل 400 تن در این کارخانه در 2 ماه باید تبدیل به قند می شد که فقط 95 تن حواله شکر به ما تحویل داده شد که عملاً موجب ضرر های بسیار و نزدیک به ورشکستگی این کارخانه تازه تأسیس شده است.

شایان ذکر است با توجه به اینکه پروانه بهره برداری این واحد در استان لرستان است و تأمین شکر آن به عهده نزدیک ترین کارخانه شکر است کارخانه های استان های هم جوار به صنف های مربوط به استان خود سهمیه شکر می دهند و از دادن سهمیه شکر به این مجموعه خودداری می نمایند که این امر خود باعث بدتر شدن شرایط و بیکار شدن پرسنل این مجموعه شده است؛ لذا خواهشمند است دلایل عدم اختصاص سهمیه شکر این کارخانه را به صورت کتبی اعلام کنید.

منبع تسنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 376

به "احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید